موج جدید افشاگری آزارهای جنسی در سینمای فرانسه

موج جدید افشاگری آزارهای جنسی در سینمای فرانسه
موج جدید افشاگری آزارهای جنسی در سینمای فرانسه

بازیگر زن فرانسوی از فعالیت در سینمای فرانسه ابراز پشیمانی کرد و گفت در جریان مراسم زندهٔ جوایز سزار مورد آزار و اذیتهای جنسی قرار گرفته‌ است

خانم «جودیت گودرش» دو کارگردان مطرح سینمای فرانسه «بنوآ جاکوت» و «جاک دوآیون» به تجاوز جنسی متهم کرد.

هنرپیشه پرکار فرانسوی، جودیت گودرش، در پخش زنده جمعه مراسم جوایز سزار، که نسخه فرانسوی اسکار محسوب می‌گردد، از فعالان صنعت فیلم فرانسه درخواست کرد تا با «حقیقت» درباره خشونت جنسی و آزار جسمانی موجود در این فضا روبرو شوند.

گودرش‌‌ گفت «ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که مردان متهم به تجاوز دیگر در سینمای فرانسه حکومت نکنند»

گودرش بعد از اینکه چندی از بازیگران ادعا کردند که در دهه‌های پیشین و در نوجوانی قربانی آزار جنسی کارگردانانی بودند که چندین دهه از خودشان بزرگ‌تر بودند، به این مراسم دعوت شده بود تا درباره خشونت جنسی سخن بگوید و نوری روی تاریکی نفرت‌انگیز صنعت این کشور بیاندازد.

گودرش در حین سخنرانی احساسی خود به مخاطبان گفت: «آیا ممکن است که ما قادر باشیم که با حقیقت روبرو شویم؟ با همان قدرت اخلاقی که برای خلاقیت استفاده می‌کنیم، شجاعت داشته باشیم که بلند حرف بزنیم درباره آنچه که همه از آن باخبریم»، او اضافه کرد: «به نظر می‌رسد چند و چون قدرت در سینمای فرانسه در حال تغییر است.»

مخاطبان تا انتهای حضور او ساکت ماندند، اما سپس ایستاده او را تشویق کردند.

این سخنرانی در حالی انجام شد که انتظار می‌رود که سینمای فرانسه در مراسم اسکار ماه آینده با فیلمی در ژانر دادگاهی به نام «تشریح یک افتادگی» اثر «جوستین تریت»، بر سر زبانها بیفتد.

تریت دومین کارگردان زن در تاریخ ۴۹ ساله جایزه سزار است که توانسته عنوان بهترین کارگردان برای «تشریح یک افتادگی» به دست آورد، این فیلم همچنین برنده جوایز بهترین فیلم، فیلمنامه اورجینال، تدوین و بازیگر نقش مکمل شد.

گودرش، ۵۱ ساله، در میان سینماگران فرانسوی شخصی بسیار شناخته شده است. او به تازگی دو کارگردان سینما را به تجاوز جنسی و آزار جنسی در دوران نوجوانی‌اش متهم کرده است. به گفته دادستان پاریس، دادخواست رسمی او در اوایل این ماه ثبت شده است.

او به «بنوآ جاکوت» کارگردان مطرح فرانسوی که ۲۵سال از خودش بزرگتر است و رابطه‌ای شش‌ساله با او داشت (این رابطه از وقتی که ۱۴ ساله بود آغاز شد)، اتهام تجاوز و آزار جسمانی می‌زند.

گودرش همچنین آزار جنسی از سمت یکی دیگر از کارگردانان سینما به نام جاک دوآیون، زمانی که ۱۵ سال سن داشت را در حین کارگردانی فیلم، مطرح می‌کند. با این حال هر دوی این کارگردانان، جاکوت و دوآیون اتهامات را رد کرده‌اند.

ناگفته نماند که گودرش در گفت‌وگویی در رادیو France Inter در اوایل این ماه اعلام کرده که هرگز نظرش به جاکوت جلب نشده بود، اما به هر حال با او همبستر شدم و در واقع کودک_همسر او بودم. گودرش و جاکوت در سال ۱۹۸۶ در مجموعه فیلم «بی‌نوا» آشنا شدند.

او اضافه کرد: «انگار به من دستور داده شده بود، گویی به یک فرقه پیوسته بودم، در رابطه‌ام با او سرشار بود از خشونت، حبس و کنترل افراطی.»

ساعاتی قبل از مراسم، وزیر فرهنگ فرانسه، «رشیدا داتی»، به سینمای این کشور به خاطر «در دهه‌ها به طور جمعی به خشونت جنسی پشت پوشیده چشم دوختن» انتقاد کرد.

او شجاعت گودرش را در بیان اتهامات و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ی دردناک خود تحسین کرد.

رشیدا داتی گفت: «جودیت گودرش از درد خود با اصطلاحات ساده سخن گفت. او گفت: «من کودک بودم. همه چیز را دیدند و هیچ کس چیزی نگفت»، وزیر فرهنگی در یک مصاحبه با مجله سینمای فرانسه افزود: «این باید آغازی برای جستجوی عمیق وجودی برای سینمای فرانسه باشد.»

داتی گفت: «در نام هنر پوچی وجود ندارد. آزادی خلاقانه کامل است، اما ما در اینجا درباره هنر نیستیم، بلکه درباره یک جرم علیه یک کودک دور هم جمع شده‌ایم»، او اضافه کرد: «داشتن رابطه جنسی با یک کودک زیر ۱۵ سال، جرم است.»

گودرش قبلاً در یک برنامه تلویزیونی به نام «نماد سینمای فرانسه» که در دسامبر پخش شد، درباره رابطه‌اش با جاکوت صحبت کرده بود، البته بدون ذکر نام او.

او جزو بازیگرانی بود که در سال ۲۰۱۷ در زمان جنبش #MeToo، علیه تهیه‌کننده آمریکایی «هاروی واینستین» اظهاراتی داشت و او را به تجاوز جنسی در سن ۲۴ سالگی متهم کرد.

جاکوت به روزنامه Le Monde گفت: «احساس نگرانی نسبت به اظهارات اخیر گودرش ندارم» او اذعان داشت که در آن زمان عاشق او شده است و هرگونه سوءاستفاده از او در این رابطه را رد کرد.

دوآیون نیز در یک بیانیه به آژانس خبری بین‌المللی فرانسه اسپرس گفت: «علت عادلانه نمی‌تواند انتقادات دلخواه، اتهامات غلط و دروغ‌ها را توجیه کند.»

بعد از اتهامات گودرش، زنان دیگری تصمیم به اظهار نظر گرفتند.

خانم «ایسیلد لو بسکو»، یک زن ۴۱ ساله دیگر، جاکوت را به «خشونت روانی و فیزیکی» در رابطه‌ای با او متهم کرد که آغاز آن ۱۶ ساله او بود و جاکوت در آن زمان ۵۲ سال سن داشت. او همچنین به دوآیون اتهام زد که گزینش کس دیگری برای نقشی که او باید آن را می‌گرفت، به دلیل این که پیشنهاد جنسی او را رد کرد، انجام داد.

یک بازیگر دیگر، یعنی «آنا مولالیس»، ۴۵ ساله، در سال ۲۰۱۱ اتهام تجاوز جنسی دیگری علیه دوآیون مطرح کرد.

صنعت فیلم فرانسه پیش از این نیز متهمانی برای رفتار نامناسب جنسی داشته است از جمله بازیگر معروف این حیطه «ژرار دپاردیو».

در سال ۲۰۲۰، در طول مراسم جوایز سزار، اعتراضاتی توسط فعالان حقوق زنان برگزار شد، درست در زمانی که «رومن پولانسکی» به غیاب جایزه بهترین کارگردان را به دست آورد.

بازیگر فرانسوی «آدل هانل»، اتهاماتی مبتنی بر تجاوز جنسی توسط یک کارگردان فرانسوی دیگر در اوایل دهه ۲۰۰۰، یعنی زمانی که او تنها ۱۵ سال داشت را مطرح کرد و سپس بلند شد و اتاق را ترک کرد.

پولانسکی هنوز هم در ایالات متحده تحت تعقیب قرار دارد امروز بیش از ۴۵ سال پس از آن که او به اتهام تجاوز جنسی یک دختر ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ متهم شد، می‌گذرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

سینما فرنگ

نویسنده سایت فیلم و سریال یک فرد با تخصص و علاقه‌مندی به دنیای سینما و تلویزیون است.

تاریخ انتشار
1402/12/08
اخبار مرتبط
تصویر جدید Furiosa با بازی کریس همسورث

تصویر جدید Furiosa با بازی کریس همسورث

در تصویر جدید فیلم Furiosa کریس همسورث را سوار بر موتورسیکلت است امروز تصویر جدیدی از فیلم «فیوریسا: حماسه مکس دیوانه» (Furiosa: A Mad Max Saga) منتشر شد که در آن شاهد حضور بازیگر مطرح هالیوود یعنی «کریس همسورث» در نقش «دمنتوس» سپه سالار هستیم. در بین جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، صبح امروز تصویر […]

سینما فرنگ
1402/12/17
0
آغاز ساخت فصل سوم سریال ارباب حلقه‌ها

آغاز ساخت فصل سوم سریال ارباب حلقه‌ها

کمپانی آمازون از آغاز مراحل پیش تولید فصل سوم سریال ارباب حلقه‌ها با عنوان «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of the Rings: The Rings of Power) خبر داده است. بنا بر جدیدترین گزارش‌های رسیده فصل دوم سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power قرار است در سال ۲۰۲۴ از شبکه آمازون […]

سینما فرنگ
1402/12/11
0
دنباله جدید Blade Runner به صورت سریال ساخته می‌شود

دنباله جدید Blade Runner به صورت سریال ساخته می‌شود

دنباله جدید Blade Runner ساخته می‌شود پس از مدتها انتظار، امروز اطلاعات جدیدی از روند تهیه و تولید سریال پرهزینه کمپانی آمازون به نام Blade Runner 2099 باشیم. فرانچایز سینمایی «بلید رانر» (Blade Runner) را می‌توان به یکی از برترین آثار مربوط با ژانر «پادآرمان‌شهر» در تاریخ سینمای جهان برشمرد اما، در اوج ناباوری آن […]

سینما فرنگ
1402/12/02
0
فروش فوق‌العاده انیمه Spy x Family Code: White در گیشه

فروش فوق‌العاده انیمه Spy x Family Code: White در گیشه

فروش فوق‌العاده انیمه Spy x Family Code: White در گیشه در میان جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون دقایقی پیش آمار میزان استقبال مخاطبان از انیمه «خانواده جاسوس ایکس: کد سفید» (Spy x Family Code: White) در گیشه ژاپن منتشر شده است که نشان از یک موفقیت بزرگ برای این انیمه است. مدتی بعد از اتمام […]

سینما فرنگ
1402/12/02
0
تیزر جدید فیلم Kingdom of the Planet of the Apes

تیزر جدید فیلم Kingdom of the Planet of the Apes

تریلر جدیدی از فیلم هیجان‌انگیز Kingdom of the Planet of the Apes منتشر شده که جلوه‌های بصری ناب خود را به معرض نمایش گذاشته است. پس از ۳ گانه تماشایی سیاره میمون‌ها که در طی دهه گذشته حسابی سر و صدا به راه انداخت و مت ریوز موفق شد تا جلوه تیره و تاریکی از […]

سینما فرنگ
1402/11/23
0
انتشار تیزر جدید فیلم IF با بازی رایان رینولدز

انتشار تیزر جدید فیلم IF با بازی رایان رینولدز

بازیگر معروف هالیوود «رایان رینولدز» در تریلر جدید فیلم سینمایی «اگر» IF در جدیدترین تیزر انتشار یافته از IF صحنه‌هایی جدید با نقش‌آفرینی رایان رینولدز مشاهده می‌شود. خالق فیلم‌های «یک مکان ساکت» یعنی «جان کرازینسکی» بازگشته تا فیلمی متفاوت نسبت به ساخته‌های قبلی خود را کارگردانی و نویسندگی نماید. اثری تحت عنوان If (اگر) با […]

سینما فرنگ
1402/11/23
0