صعود یا سقوط فیلمی پر ریسک از فرنچایز «سرقت بزرگ اتومبیل» (Grand Theft Auto)
مدیر عامل «تیک تو اینتراکتیو»، شرکتی که پشت پرده GTA قرار دارد، پذیرفته است که تولید فیلمی بر اساس این فرنچایز خطر بالایی دارد. خطر اقتباس از بازی GTA احتمالاً از چندین عامل ناشی میشود، مانند چالش تبدیل بازی ویدئویی پیچیده و با محتوای بزرگسالانه به فرمت فیلم، همچنین برآورده کردن انتظارات بالای طرفداران گسترده بازی GTA است.
اقتباسهای بسیار از بازی ویدیویی، مانند انیمیشن ماریو، سریهای مبتنی بر God of War و The Last of Us، و فیلمی درباره The Legend of Zelda، نشاندهنده روند رو به رشد در صنعت سرگرمی است. این اقتباسها نشان میدهند که شرکتهای فیلمسازی به طور فزایندهای علاقهمند تبدیل فرنچایزهای محبوب بازیهای ویدئویی به فیلم سینمایی یا سریالهای تلویزیونی هستند. این روند تحت تأثیر این تفکر است که بازیهای ویدئویی مخاطبان گسترده و وفاداری دارند و تبدیل این بازیها به فیلمها یا سریالها راه جدیدی برای درگیر کردن این طرفداران و جذب مخاطبان جدید است. با انجام این کار، شرکتهای فیلم قصد دارند سودهای قابل توجهی تولید کنند.
بازی Grand Theft Auto که پس از ۱۰ سال، بالاخره در دسامبر شاهد انتشار اولین تریلر نسخه ششم آن خواهیم بود، یکی از پرفروشترین و موفقترین فرنچایزهای تاریخ صنعت بازیهای ویدئویی است و هر شرکتی آرزوی ساخت فیلمی از آن را دارد. با این حال مدیر عامل کمپانی «تیک تو اینتراکتیو» یعنی «استراوس زلنیک» در اظهار نظر اخیر خود اعلام کرده که ساخت فیلم از یک بازی امری بسیار پرریسک بوده و شانس بسیار کمی وجود دارد تا بتواند به بازگشت سرمایه برسد، اما اگر این پروژه به سرانجام برسد به حدی برای «راکاستار» و «تیک تو» پولساز است که قطعاً ریسک ساخت یک فیلم سینمایی و سود کسب شده از آن میتواند ناچیز جلوه نماید.
در عین حال ساخت فیلم و سریال اقتباسی ریسکهای بسیار زیادی داشته و در صورت عدم موفقیت میتواند به کیفیت برند این فرنچایز نیز ضربه وارد کند؛ چیزی که قطعاً باب میل استراوس زلنیک نخواهد بود .با توجه به رویکرد احتیاطآمیز استراوس زلنیک، مهم است که زمینه گستردهتر اقتباس بازیهای ویدئویی به فیلمها را در نظر بگیریم. تاریخچه این نوع اقتباسها هم از نظر موفقیت و هم از لحاظ انتقادی و البته جنبه تجاری، متغیر بوده است. این ناپایداری احتمالاً یکی از عوامل کلیدی در ارزیابی ریسکهای مربوطه توسط مدیر کمپانی است.
داستانها و تجربیات بازی در بازیهای ویدئویی اغلب بسیار فراگیر و تعاملی هستند، جنبههایی که تکرار آنها در قالب فیلم چالشبرانگیز است. فیلم باید ماهیت دنیای این بازی «جهانباز» و عواملی همانند داستانگویی پیچیده و لحن منحصر به فرد آن را به خوبی در اقتباسش منعکس کند که یک چالش خلاقانه قابل توجه است.
علاوه بر دلایل مذکور، مجموعه GTA به خاطر مضامین بزرگسالانه خود، از جمله خشونت و طنز اجتماعی مدرن شناخته شده است. ترجمه این مضامین به یک فیلم نیازمند تعامل ظریفی است تا هم مخاطبان اصلی بازی حفظ شوند و هم فیلم برای مخاطبان گستردهتری که شاید با بازی آشنا نیستند، قابل دسترس باشد. این تعامل برای موفقیت فیلم حیاتی است و یک ریسک خلاقانه و بزرگ را به همراه دارد.
از نظر مالی، در حالی که یک فیلم GTA میتواند از پایگاه طرفداری عظیم بازی بهرهبرداری کند، اما هزینههای بالای تولید و بازاریابی مرتبط با یک پروژه در این مقیاس میتواند آن را به یک سرمایهگذاری پرخطر تبدیل کند. صنعت فیلم پیشبینی ناپذیر است و حتی پروژههایی که روی کاغذ به نظر موفق میآیند، ممکن است در گیشه شکست بخورند.
از دیدگاه برندینگ، فرنچایز GTA یکی از ارکان اصلی پورتفولیوی«تیک تو اینتراکتیو» است. شکست در اقتباس فیلم آن نه تنها میتواند بر تصور مردم از آن عنوان خاص تأثیر بگذارد، بلکه میتواند اثرات موجی بر تصور مردم از شرکت و سایر عناوین آن را داشته باشد. این ریسک در عصری که رسانههای اجتماعی و نقدهای آنلاین میتوانند به سرعت واکنشهای منفی را تشدید کنند، بیشتر میشود. در نهایت، تأثیر احتمالی بر جامعه طرفداران نیز مهم است. طرفداران سری GTA انتظارات خاصی دارند و به این فرنچایز بسیار وابستهاند. یک فیلم که نتواند این انتظارات را برآورده کند، میتواند این پایگاه طرفداری اصلی را تخریب کند و احتمالاً بر موفقیت آینده سری بازیهای ویدئویی تأثیر بگذارد.
به طور خلاصه، در حالی که یک اقتباس موفق فیلمی از GTA میتواند بسیار سودآور باشد و تأثیر فرهنگی فرنچایز را بیشتر کند، تصمیم برای دنبال کردن چنین پروژهای شامل ارزیابی ریسکهای پیچیده خلاقانه، مالی و شهرت است، همانطور که در موضع احتیاطآمیز رئیس کمپانی نیز آمده است.